Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego
w Starym Sączu

(Gimnazjum do 2017r.)

• Czytamy po angielsku...
  • Miło spędzamy czas...
  • Uczymy się w ciekawy sposób...
  • Dbamy o zdrowie...
  • Czytamy książki...
  • Recytujemy po angielsku...
  • Świętujemy ważne dni...
  • Rodzice robią nam niespodzianki...
  • Zapraszamy ciekawych gości...
  • Świętujemy Europejski Dzień Języków...
  • Jesteśmy otwarci na inne kultury...
  • Z radością witamy wiosnę...
  • Dbamy o relacje...
  • Wygrywamy nagrody...
  • Tradycje są dla nas ważne...
  • Dbamy o przyrodę...
  • Rozwijamy zainteresowania...
  • Troszczymy się o naszych bliskich...
  • Podejmujemy wyzwania...
  • Troszczymy się o innych...
  • Świetnie się bawimy...
  • Okazji do świętowania jest dużo...
  • image slider
  • Zaskakujemy innych...
slider jquery by WOWSlider.com v9.0

Wyjazd studyjny do Parlamentu Europejskiego w Brukseli z udziałem laureatek konkursu ‘Wtedy grały wszystkie dzwony…’

Weronika Golonka z klasy Va oraz dwie uczennice z klas ósmych: Oliwia Tokarczyk i Urszula Rams wzięły udział w wyjeździe studyjnym do Parlamentu Europejskiego w Brukseli. Uczennice zostały laureatkami majowego konkursu ‘Wtedy grały wszystkie dzwony…’ zorganizowanego z okazji 227. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja w Szkole Podstawowej nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu. Weronika przygotowała wspaniałą pracę przedstawiającą bohaterów Konstytucji 3 Maja, Urszula napisała wiersz Pamiętasz?... odwołujący się do wydarzeń z 3 Maja 1791 roku, a Oliwia wykonała plakat dotyczący Konstytucji 3 Maja. W nagrodę od 15 do 19 października czekała na nasze uczennice niezapomniana przygoda podczas wyjazdu studyjnego do Parlamentu Europejskiego w Brukseli na zaproszenie pana prof. Ryszarda Legutki, posła do Parlamentu Europejskiego.

Po przyjeździe do hotelu Maison de Dragon, nasze uczennice wyruszyły pod opieką pani Beaty Damasiewicz na pierwszą wycieczkę po belgijskiej stolicy. Udaliśmy się na Grand Place, czyli brukselski rynek, na którym znajduje się gotycki ratusz, siedemnastowieczne domy cechów kupieckich, a także Dom Króla. Rynek w Brukseli tego wtorkowego popołudnia wyglądał szczególnie imponująco w blasku zachodzącego słońca. Spacerkiem dotarliśmy do słynnej fontanny Manneken Pis. Nasze uczennice już od samego początku mogły poczuć szczególny klimat belgijskiej stolicy, który tworzy zapach gofrów i czekolady. Po powrocie do hotelu na nasze uczennice oraz innych uczestników wyjazdu studyjnego czekała sympatyczna pani Maria, która zabrała nas na wycieczkę po Brukseli, podczas której uczennice mogły dowiedzieć się wiele ciekawych informacji dotyczących miasta i jego historii. Udajemy się więc na Plac Męczenników, na którym znajduje się pomnik upamiętniający ofiary walk rewolucyjnych z 1830 roku, mijając potem brukselską operę. Idąc dalej, docieramy pod Katedrę Św. Michała i Św. Guduli, której wnętrze możemy również podziwiać. Stamtąd już bardzo blisko do podnóża Wzgórza Artystów (Mont des Arts), które znajduje się w Górnym Mieście. Dotarliśmy ponownie do fontanny Manneken Pis, a potem raz jeszcze spojrzeliśmy na Grand Place, który wieczorną porą wyglądał szczególnie bajkowo. Na wszystkich uczestników wyjazdu studyjnego czekała potem wspólna obiadokolacja w restauracji tuż obok Wielkiego Placu. Zmęczeni, ale pełni wrażeń wróciliśmy do hotelu.

We środę, zaraz po śniadaniu, udaliśmy się na spacer po Brukseli ulicą Royale, skąd rozpościerała się piękna panorama miasta z platformy widokowej. Dotarliśmy do parku znajdującego się nieopodal Pałacu Królewskiego. Poszliśmy dalej, by móc podziwiać piękny budynek Old England w stylu secesyjnym (Art Nouveau), projektu Victora Horty, słynnego belgijskiego architekta, obecnie siedziba Muzeum Instrumentów Muzycznych w Brukseli. Spacerujemy dalej po Górnym Mieście, spoglądając na panoramę Dolnego Miasta, z widoczną w oddali wieżą ratusza. To właśnie w Górnym Mieście znajdują się Królewskie Muzea Sztuk Pięknych Belgii, gdzie nasze uczennice mogły podziwiać najsłynniejsze dzieła malarstwa, w tym obrazy Rubensa, czy ‘Upadek Ikara’, którego autorem jest Pieter Bruegel. Wracając do Dolnego Miasta, minęliśmy Notre Dame du Sablon, czyli jeden z najpiękniejszych kościołów w Belgii. W okolicach Wielkiego Placu był czas na zakup pamiątek i degustację tradycyjnych belgijskich gofrów.

O godzinie 13 wróciliśmy do hotelu, aby z całą grupą biorącą udział w wyjeździe studyjnym udać się autokarem do Parlamentu Europejskiego, gdzie nasze uczennice mogły nie tylko zwiedzić Parlament Europejski, ale również spotkać się z europosłem, panem prof. Ryszardem Legutką, który przybliżył wszystkim funkcjonowanie i rolę Parlamentu Europejskiego. Następnie wszyscy wzięli udział w ciekawej prelekcji przeprowadzonej przez pracownika Parlamentu Europejskiego na temat jego struktury. Po wizycie w Parlamencie Europejskim wszyscy udaliśmy się na wspólną obiadokolację, tym razem nie w belgijskim, ale we włoskim stylu. Po powrocie do hotelu kilkuminutowy wręcz odpoczynek, a potem wraz z opiekunem nasze uczennice udały się na spacer po Brukseli w celu zakupu pamiątek. Były więc niezliczone wizyty w sklepach z czekoladą i spacer wzdłuż klimatycznych wąskich uliczek w pobliżu rynku, gdzie restauracje kuszą zapachem tradycyjnych belgijskich potraw, takimi jak słynne mule podawane w garnkach z belgijskimi frytkami.

Kolejny dzień w Brukseli i ponowne spotkanie z przewodnikiem- panią Marią, która zabiera całą grupę na sympatyczny spacer ulicami nieznanej nam dotąd Brukseli. Udaje nam się zwiedzić, widziany wcześniej jedynie z zewnątrz, kościół Matki Boskiej Zwycięskiej, znajdujący się na placu Grand Sablon, zbudowany, jak się dowiadujemy, na zlecenie cechu łuczników. W kościele zachwycają imponujące witraże. Naprzeciw kościoła znajduje się Plac du Petit Sablon, na którym oglądamy wysokie, kunsztownie zdobione ogrodzenie z 48 figurami przedstawiającymi wszystkie brukselskie cechy. Idąc dalej, widzimy Le Palais de Justice, monumentalny budynek miejskiego sądu. Nieopodal znajduje się platforma widokowa, z której oglądamy zamgloną panoramę miasta z widocznym w oddali Atomium, monumentalnym modelem cząstki żelaza, a potem ze specjalnej platformy widokowej zjeżdżamy windą w dół na teren Dolnego Miasta, by udać się na targ antyków. Po powrocie na Wielki Plac, pora na degustację prawdziwie belgijskich frytek, a potem ostatnie zakupy i ostatnie spojrzenie na brukselski rynek.

Z Brukseli wyjeżdżamy wczesnym czwartkowym popołudniem, by w piątkowy poranek powrócić do Krakowa, gdzie rozpoczęła się nasza belgijska przygoda. Nasze trzy uczennice wróciły z wyjazdu studyjnego nie tylko bogatsze o wiedzę dotyczącą Parlamentu Europejskiego, ale również pełne wrażeń z samego pobytu w belgijskiej stolicy. Są one przykładem tego, iż warto brać udział w konkursach organizowanych przez naszą szkołą, bo czasem na laureatów czekają takie niespodzianki jak ta, którą był niezapomniany wyjazd studyjny do Brukseli.

Galeria zdjęć

Autor: Beata Damasiewicz
Odwiedzin :
 K O N T A K T     Admin. - Agnieszka Obrzud gimn@o2.pl                     ARCHIWUM WIADOMOŚCI
Prawa autorskie do materiałów, zdjęć zamieszczonych na stronie zastrzeżone.