Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego
w Starym Sączu
 
(Gimnazjum do 2017r.)

 

 


  • Czytamy po angielsku...
  • Miło spędzamy czas...
  • Uczymy się w ciekawy sposób...
  • Dbamy o zdrowie...
  • Czytamy książki...
  • Recytujemy po angielsku...
  • Świętujemy ważne dni...
  • Rodzice robią nam niespodzianki...
  • Zapraszamy ciekawych gości...
  • Świętujemy Europejski Dzień Języków...
  • Jesteśmy otwarci na inne kultury...
  • Z radością witamy wiosnę...
  • Dbamy o relacje...
  • Wygrywamy nagrody...
  • Tradycje są dla nas ważne...
  • Dbamy o przyrodę...
  • Rozwijamy zainteresowania...
  • Troszczymy się o naszych bliskich...
  • Podejmujemy wyzwania...
  • Troszczymy się o innych...
  • Świetnie się bawimy...
  • Okazji do świętowania jest dużo...
  • image slider
  • Zaskakujemy innych...
slider jquery by WOWSlider.com v9.0
 

 

 

Napisali książkę i zostali wyróżnieni w konkursie literacko-plastycznym „Wolna i niepodległa. Moja opowieść o Ojczyźnie”.


Konkurs plastyczno-literacki „Wolna i niepodległa. Moja opowieść o Ojczyźnie” został zorganizowany przez Fundację Chronić Dobro w związku ze 100-leciem odzyskania niepodległości przez Polskę oraz z okazji Roku Księgi w Opactwie Benedyktynów w¤Tyńcu. Konkurs przebiegał pod patronatem honorowym Małopolskiego Kuratora Oświaty. Komisja konkursowa doceniła książkę naszych piątoklasistów „za bardzo bogate i¤różnorodne treści książki oraz duży wkład pracy całej grupy,” przyznając im wyróżnienie w kategorii klas V-VIII szkoły podstawowej. Autorami wyróżnionej książki jest sześciu uczniów z klasy Va: Piotr Damasiewicz, Zuzanna Garwol, Szymon Kostrzeba, Gabriela Mordarska, Alicja Pierzga oraz Julia Zegarlińska. Zainspirowani przez wychowawcę klasy, Beatę Damasiewicz, aktywnie włączyli się do współpracy w grupie, czego efektem była ich pierwsza wspólnie napisana książka pt. „Uczniowie Słowackiego opowiadają o Ojczyźnie - Nasz opowieść o Ojczyźnie, patriotyzmie i o nas”. Zadanie nie było łatwe. Grupa piątoklasistów nie tylko musiała samodzielnie napisać swoją książkę, będącą refleksją o losach wolnej Polski, walkach o niepodległość i sukcesach w¤budowaniu wolnej Ojczyzny, ale również samodzielnie przepisać ułożony tekst w formie książki i przygotować własne ilustracje.

Uczniowie wraz z opiekunem grupy konkursowej Beatą Damasiewicz wzięli udział w¤uroczystej gali finałowej połączonej z ogłoszeniem wyników, która odbyła się w¤poniedziałek, 17 grudnia 2018 roku, w Opactwie Benedyktynów w¤Tyńcu. Laureaci mogli jednocześnie zwiedzić najstarszy istniejący klasztor w Polsce i poznać jego historię. Spędzili czas w sali multimedialnej, obejrzeli w muzeum opactwa wystawy stałe w¤podziemiach i na parterze budynku dawnej biblioteki dotyczące historii benedyktyńskiego opactwa, zobaczyli romańskie detale architektoniczne, poznali tajniki tworzenia średniowiecznych ksiąg, zajrzeli do środka zrekonstruowanego średniowiecznego skryptorium, w którym benedyktyni ręcznie przepisywali grube księgi. W trakcie uroczystości wręczenia nagród uczniowie wzięli udział w wykładzie poświęconym historii tworzenia książek w zaciszach średniowiecznych skryptoriów, a także etapom powstawania ksiąg rękopiśmiennych. Zobaczyli jak wyglądał w średniowieczu proces złocenia.

Zanim odbyło się oficjalne ogłoszenie wyników konkursu o. Konrad Małys OSB, benedyktyn tyniecki i polonista, który był jednym z członków komisji konkursowej, przyznał, iż czytanie wszystkich 67 książek zgłoszonych na konkurs było wielką radością serca, a potem nawiązując do 100-lecia odzyskania niepodległości, opowiedział historię o¤tym, co znalazł w pewnym starym domu. Były to listy pisane przez żołnierza z Pierwszej Brygady Kadrowej. Wszyscy laureaci konkursu mogli zobaczyć jeden z takich odnalezionych autentycznych listów, a ich fragmenty zostały odczytane przez o.¤Konrada. 

Po zakończeniu gali finałowej nasi laureaci wraz z przewodnikiem mogli zwiedzić opactwo, a także uczestniczyć w nietypowych warsztatach z kaligrafii, poznając pismo średniowieczne, metody tworzenia iluminacji, czyli dekoracji ręcznie wykonywanych w książkach i rolę średniowiecznych skryptoriów, pisali również na tabliczkach pokrytych woskiem, a także mogli zobaczyć galasy, czyli narośla na dębowych liściach, z których wyciąg używany był do produkcji atramentu. Warsztaty były okazją do tego, aby spróbować własnych umiejętności w pracy średniowiecznego skryby. Uczniowie otrzymali minuskuły, kałamarze i pióra, a potem wzorując się na średniowiecznym piśmie, pisali swoje imiona. Po warsztatach wraz z przewodnikiem udaliśmy się jeszcze na spacer klasztornymi korytarzami, a na koniec zaglądnęliśmy do klasztornego sklepiku z produktami benedyktyńskimi, delektując się pysznymi piernikami i lizakami.

 

Galeria zdjęć

 

 

 

Autor: Beata Damasiewicz
Odwiedzin :
 K O N T A K T     Admin. - Agnieszka Obrzud gimn@o2.pl                     ARCHIWUM WIADOMOŚCI 
Prawa autorskie do materiałów, zdjęć zamieszczonych na stronie zastrzeżone.