Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego
w Starym Sączu
 
(Gimnazjum do 2017r.)

 

 


  • Czytamy po angielsku...
  • Miło spędzamy czas...
  • Uczymy się w ciekawy sposób...
  • Dbamy o zdrowie...
  • Czytamy książki...
  • Recytujemy po angielsku...
  • Świętujemy ważne dni...
  • Rodzice robią nam niespodzianki...
  • Zapraszamy ciekawych gości...
  • Świętujemy Europejski Dzień Języków...
  • Jesteśmy otwarci na inne kultury...
  • Z radością witamy wiosnę...
  • Dbamy o relacje...
  • Wygrywamy nagrody...
  • Tradycje są dla nas ważne...
  • Dbamy o przyrodę...
  • Rozwijamy zainteresowania...
  • Troszczymy się o naszych bliskich...
  • Podejmujemy wyzwania...
  • Troszczymy się o innych...
  • Świetnie się bawimy...
  • Okazji do świętowania jest dużo...
  • image slider
  • Zaskakujemy innych...
slider jquery by WOWSlider.com v9.0
 

 

 

Europejski Dzień Języków na lekcjach języka niemieckiego w naszej szkole


 

Jak co roku 26 września obchodzimy Europejski Dzień Języków. Jest to okazja do poszerzenia wiedzy na temat języków i ich pochodzenia oraz zabaw i gier językowych wzbogacających słownictwo również z języka niemieckiego.

Dzień Języków łączy elementy nauki i zabawy oraz stanowi niezwykłą motywację do działania zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Wprowadzeniem do świętowania było zaprezentowanie uczniom ciekawych informacji dotyczących języków na świecie:

Na świecie jest dziś między 6000 a 7000 języków; używa ich 7 miliardów ludzi, zamieszkałych na terenie 189 państw. W samej Europie funkcjonuje około 225 rodzimych  języków, co stanowi mniej więcej 3% liczby wszystkich języków świata. Zakres słownictwa wielu języków obejmuje 50 000 lub więcej słów, lecz poszczególni użytkownicy  języków zazwyczaj znają i wykorzystują ledwie ułamek całkowitego zasobu słów – w codziennych rozmowach ludzie cały czas stosują te same kilkaset słów.

Język ojczysty to zazwyczaj język, który znamy najlepiej i najczęściej z niego korzystamy. Istnieją jednak osoby „doskonale dwujęzyczne”, które potrafią posługiwać się równie biegle dwoma językami.  Wielojęzyczność niesie liczne korzyści: ułatwia uczenie się kolejnych języków, wpływa pozytywnie na proces myślenia i sprzyja kontaktom z innymi ludźmi i kulturami.

Języki są ze sobą powiązane w taki sam sposób, jak powiązani są członkowie rodziny. Większość języków europejskich należy do wielkiej rodziny indoeuropejskiej. Większość języków Europy podzielić można na trzy rodziny: języki germańskie, romańskie i słowiańskie.

Właśnie ta różnorodność i wzajemne interakcje miedzy językami wpływają często na bogactwo leksykalne danego języka. Dlatego uczniowie mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę na temat pochodzenia wyrazów w teście: Czy wiesz, z jakiego języka pochodzi ten wyraz? Inne zabawy językowe to: Czy rozpoznasz to miasto? (nazwy miast w różnych językach) oraz test predyspozycji językowych.

Uczniowie klas ósmych rozwiązywali test wiedzy o krajach niemieckiego obszaru językowego.. Test zawierał 104 pytania. Uczniowie podzieleni na grupy mieli 45 minut na rozwiązanie testu. Pytania dotyczyły czterech państw niemieckojęzycznych: Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Liechtensteinu. Uczniowie musieli wykazać się znajomością polityki, podziału administracyjnego, historii sztuki, bieżących wydarzeń z dziedziny sportu, kultury, rozrywki oraz podstawową znajomością języka niemieckiego. W trakcie rozwiązywania testu uczniowie mogli korzystać z map fizycznych rozwieszonych w klasach oraz wyświetlonych na tablicy multimedialnej.

Praca była bardzo intensywna. Uczniowie dzielili się zadaniami, część rozwiązywała zadania z mapą, inni robili zadania prostsze, wymagające dokonania wyboru z podanych opcji. Niektóre pytania dotyczyły znanych postaci historycznych, np. cesarzowej austriackiej Sisi czy Hundertwassera, popularnego austriackiego architekta. Zakres wiedzy obejmował w dużym stopniu podstawę programową realizowaną na lekcjach w ramach tematów krajoznawczych. Aby uzyskać wysoki wynik, trzeba było jednak wykazać się wiedzę ponadprogramową.

Większość grup poradziła sobie z zadaniem bardzo dobrze. Najlepsze grupy otrzymały oceny bardzo dobre z języka niemieckiego. Zajęcia przebiegały w twórczej, edukacyjnej atmosferze. Nowe wiadomości, element zaskoczenia językowego, zabawa i współpraca uczniów przy wykonywaniu zadań ukierunkowały uczniów pozytywnie na naukę i poznawanie języków.

 


 

Autor: Ewa Komar
Odwiedzin :
 K O N T A K T     Admin. - Agnieszka Obrzud gimn@o2.pl                     ARCHIWUM WIADOMOŚCI 
Prawa autorskie do materiałów, zdjęć zamieszczonych na stronie zastrzeżone.