|
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego |
|
Szkolna kampania promująca krzewienie koleżeńskich relacji oraz przeciwdziałająca dokuczaniu i agresji pod hasłem: „Istnieje tylko jedna droga do innych ludzi - droga serca” /Phil Bosmans/ doczekała się swojego finału.
Działania zrealizowane w ramach kampanii zachęcały uczniów poprzez zespołowe i indywidualne aktywności do budowania koleżeńskich relacji z rówieśnikami oraz przeciwdziałania agresji i dokuczaniu. Uczniowie uczyli się współdziałać z koleżankami i kolegami w zespołach klasowych. Podjęte działania miały też na celu rozbudzenie wrażliwości na wykluczanie dzieci o niższym statusie społecznym, z niskimi wynikami w nauce, nieśmiałych, zamkniętych w sobie. Uczniowie nabyli umiejętności pisania tekstów poetyckich będących ich osobistymi rozważaniami o przyjaźni, a także zbierania materiału źródłowego w literaturze na temat przyjaźni. Koordynatorami kampanii byli: Małgorzata Koszyk, Beata Damasiewicz oraz Justyna Tyka.
Jeszcze zanim rozpoczęła się nauka zdalna zespoły klasowe przygotowały własne hasła promujące przyjaźń i postawy koleżeńskie. Wymyślone hasła uczniowie zapisywali na przygotowanych kartonach, a następnie na godzinach wychowawczych zostały nagrane przez wychowawców krótkie filmy z „płynącymi hasłami”, w których uczniowie, czynili symboliczne gesty podawania hasła dalej. Wszystkie filmy zostały zaprezentowane w formie online na stronie internetowej szkoły.
„O PRZYJAŹNI W LITERATURZE” – uczniowie samodzielnie szukali w literaturze wiersza lub fragmentu prozy dotyczącego przyjaźni, który był dla nich inspiracją, a potem przygotowywali nagrania video autorskich recytacji wybranego wiersza lub fragmentu prozy. Znamy już nazwiska uczniów nagrodzonych i wyróżnionych w konkursie recytatorskim:
Skład komisji: Marta Lelito, Monika Turek Pelc, Edyta Dutka
I miejsce: Karolina Rucińska 3B, Natalia Nosal 3A, Jolanta Kamińska 4B, Aleksandra Tyka 6A, Weronika Rams 1B
II miejsce: Magdalena Biel 4A, Julia Rucińska 4A, Julia Wajnert 6C
III miejsce: Maria Wastag 8B, Kamil Kołodziej 5A, Wiktoria Kostrzeba 4B, Julia Zegarlińska 7A
„MOJE OSOBISTE REFLEKSJE O PRZYJAŹNI…”– uczniowie pisali wiersze/rymowanki o przyjaźni. Prace autorskie nawiązywały do haseł przewodnich kampanii: ”Istnieje tylko jedna droga do innych ludzi - droga serca” /Phil Bosmans/ oraz „Można gromadzić przeróżne skarby, ale najcenniejszym jest prawdziwy przyjaciel.” /Św. Jan Chryzostom/.
Lista uczniów nagrodzonych i wyróżnionych w konkursie poetyckim:
Skład komisji: Halina Madziar, Jolanta Bochniarz
I miejsce: Karolina Kogut 7a „Przyjaźń”, Wiktoria Damasiewicz 6a „Dłonie”,
Julia Wajnert 6C „Przyjaźń?”
II miejsce: Katarzyna Oświęcimka 3B „Moja klasa 3b”, Karolina Rucińska „Przyjaciel” 3B
III miejsce: Zofia Słowik 3B „Przyjaciółko ma kochana”
Wyróżnienie: Mikołaj Owsianka 5A „Wiersz o przyjaźni”
„ILUSTRACJA DO AUTORSKIEGO TOMIKU POEZJI O PRZYJAŹNI” - uczniowie czytali wiersze swoich młodszych i starszych koleżanek i kolegów z naszej szkoły o przyjaźni opublikowanych online oraz przekazywanych im również przez wychowawców na godzinach wychowawczych w trakcie nauki zdalnej, a następnie przygotowali ilustracje do wybranych przez siebie wierszy.
Lista uczniów nagrodzonych i wyróżnionych w konkursie plastycznym:
Decyzją szkolnego pedagoga, Małgorzaty Koszyk- przewodniczącej komisji konkursowej w części plastycznej z uwagi na różnorodność i wszechstronność interpretacji wierszy o przyjaźni oraz ciekawy sposób ich prezentacji w formie plastycznej I miejsce exaequo otrzymali następujący autorzy ilustracji do wierszy o poezji:
Michał Kucia 6A, Aleksandra Tyka 6A, Magdalena Biel 4A, Amelia Foglar 3A, Emilia Olszowska 6A, Piotr Damasiewicz 7A, Maja Pietrzak 5A, Wiktoria Damasiewicz 6A, Kamil Kołodziej 5A, Zuzanna Bocheńska 5A, Weronika Golonka 7A, Izabela Oleksy 7B, Maciej Szlęk 6C, Karol Golonka 5A oraz Patryk Plata 3A.
Wręczanie nagród i wyróżnień połączone z prezentacją filmów z klasowymi płynącymi hasłami o przyjaźni, a także wernisażem prac plastycznych o przyjaźni, które powstały po przeczytaniu wierszy napisanych przez naszych uczniów, będzie połączone z promocją wydanego w formie papierowej „Szkolnego Ilustrowanego Tomiku Poezji o Przyjaźni” (zawierającego nagrodzone ilustracje do poszczególnych wierszy) i odbędzie się po powrocie do nauki w formie stacjonarnej. Każdy uczeń i nauczyciel w szkole otrzyma pamiątkowy „Szkolny Ilustrowany Tomik Poezji o Przyjaźni”.
Mamy nadzieję, że opisane wyżej działania uświadomiły uczniom naszej szkoły, że budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych, opartych na przyjaźni i wzajemnym szacunku, bez agresji i przemocy, jest prawdziwym „skarbem” w życiu każdego człowieka i że każdy „Może gromadzić przeróżne skarby, ale najcenniejszym jest prawdziwy przyjaciel”.