|
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego |
|
Analiza potrzeb i problemów dzieci w młodszym wieku szkolnym wskazuje na konieczność kształtowania umiejętności społecznych i emocjonalnych, które powinny pomóc dzieciom w uzyskaniu poczucia bezpieczeństwa, a co za tym idzie przygotować podstawy do rozwoju emocjonalnego, społecznego, dydaktycznego i wychowawczego.
Od października do maja klasy: 1a, 1b i 2b uczestniczyły w co tygodniowych warsztatach profilaktyczno edukacyjnych w ramach innowacji „W krainach emocji i umiejętności społecznych”.
W Programie dzieci zostały zaproszone do wspólnego podróżowania po różnych krainach, gdzie nabywały umiejętności społeczne i emocjonalne.
Pamiętając, że podstawą profilaktyki i głównym czynnikiem chroniącym jest wytworzona więź, w celu wytworzenia atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i otwartości na innych, swoją wędrówkę dzieci rozpoczęły od Krainy Zabawy. Kolejną odwiedzoną krainą była Kraina dobrego słuchania, w której dzieci uczyły się podstawowej umiejętności koniecznej do budowania pozytywnych relacji z innymi, którą jest wzajemne słuchanie. Zabawy i ćwiczenia uświadamiały uczestnikom, jak ważne jest umieć słuchać i być słuchanym.
W Krainie dobrych manier młodzi uczestnicy, poznawali normy i zasady grupowe, obowiązujące nie tylko na zajęciach w szkole, ale również w życiu codziennym. To tutaj dzieci doskonaliły podstawowe umiejętności społeczne, takie jak proszenie o pomoc, oferowanie pomocy, dzielenie się, mówienie dziękuję, zapraszanie do zabawy, pocieszanie.
Pobyt w Krainie poznawania siebie pozwolił najmłodszym uczniom rozwinąć wiedzę o sobie, określić swoje mocne strony, rozwinąć poczucie samoakceptacji właściwej samooceny. Ćwiczenia i zabawy umożliwiały kształtowanie umiejętności autoprezentacji, wzmacniały samodzielność i indywidualność dzieci.
Kolejne tematy Programu dotyczyły relacji z innymi. Dzieci udały się do Krainy Przyjaźni, w której wzmacniały koleżeńskie zachowania, dostrzegali bogactwo i różnorodność całej grupy oraz wkład, jaki poszczególna osoba wnosi swoją obecnością do grupy. W Krainie Przyjaźni zwracamy uwagę na potrzeby innych ludzi, uwrażliwiamy dzieci na znaczenie relacji interpersonalnych w życiu.
Najbardziej rozbudowanym zagadnieniem w Programie był świat emocji i uczuć. To tutaj dzieci uczyły się rozpoznawać swoje emocje, nazywać je, uczyły się rozmawiać o nich i wyrażać je w sposób właściwy. Uczestnicy Programu nabywali umiejętności otwartej, akceptującej rozmowy o uczuciach, poznawali reguły ekspresji emocjonalnej, uczyli się regulacji własnych emocji, mieli pełną świadomość doświadczanych uczuć i emocji, rozwijali zdolność empatycznego odczuwania i pomocy innym, kształtowali umiejętność odczuwania wdzięczności za codzienną doświadczaną dobroć od innych ( np. wykonywali na lapbooki wdzięczności dla swoich rodziców).
Uczestnicy kształtowali tu także umiejętność radzenia sobie z nieprzyjemnymi, trudnymi emocjami, których doświadczają na co dzień.
W Krainie Komunikacji uczestnicy zdobywali umiejętność konstruktywnego porozumiewania się i współpracy uwzględniając nie tylko własne potrzeby, emocje i cele, ale również emocje i potrzeby innych ludzi. Budowaliśmy mosty, zamiast murów we wzajemnych relacjach.
Zamknięcie pracy z grupami odbyło się w Krainie Wspomnień, gdzie na uczestników czekało mnóstwo niespodzianek, pamiątek i skarbów oraz zaproszenie na podróż do Krainy Zabawek.
Na zakończenie dzieci dowiedziały się, że skarbem są wszystkie umiejętności , które zdobywały podczas zajęć. Miały możliwość poznać siebie, swoją wyjątkowość i niepowtarzalność, zaakceptować siebie i siebie nawzajem, zrozumieć swoje uczucia. Ponadto poszerzyły swoje kontakty rówieśnicze, uczyły się właściwie porozumiewać i otrzymały fundament do kształtowania pozytywnych , trwałych i pięknych relacji z innymi.
Z pewnością „Plecak” zdobytej wiedzy i umiejętności okaże się skutecznym treningiem rozwoju emocjonalno społecznego każdego dziecka w pierwszych latach szkoły i pozwoli im być bardziej szczęśliwymi uczniami i ludźmi.
Realizatorzy innowacji: Małgorzata Koszyk, Anna Kozik, Iwona Stojek, Marta Lelito, Bożena Bielak
|