|
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego |
|
W roku szkolnym 2016/2017 zrealizowano następujące programy profilaktyczne przy dużej współpracy pani pielęgniarki Anny Liburskiej:
- program profilaktyki uzależnień „Młodość-Trzeźwość- Kreatywność”,
-„Trzymaj formę” – program profilaktyczny dotyczący szeroko pojętego kształtowania zdrowego stylu życia,
- programy profilaktyki zdrowotnej: HIV/AIDS, HPV - rak szyjki macicy, profilaktyka grypy w szkole i uzależnień przenoszonych drogą kropelkową,
- RKO, resuscytacja krążeniowo-oddechowa, pierwsza pomoc przedmedyczna,
- „Znajdź właściwe rozwiązanie”, program profilaktyczny dotyczący palenia tytoniu,
- „Tylko zdrowie”, działania związane z Tygodniem Zdrowia w szkole oraz Gminnym Dniem Zdrowia zorganizowanym w kinie Sokół w Starym Sączu.
Rok rocznie w ramach projektu ZPB odbywają się zajęcia, jak również inne działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa w szkole:
- z przedstawicielami policji na temat odpowiedzialności prawnej nieletnich,
- z terapeutami uzależnień,
- z pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na temat kształtowania umiejętności społecznych,
- próbna ewakuacja na wypadek pożaru uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły.
W każdym roku szkolnym uczniowie naszej szkoły, pod opieką pani Teresy Tokarczyk, biorą udział w Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym na etapie gminnym i powiatowym. Celem Turnieju jest podnoszenie kultury społeczeństwa i działanie na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Działania podejmowane w latach 2011-2013
15-11-2013 UCZNIOWIE PISZĄ... Wręczenie certyfikatów Szkoły Promującej Bezpieczeństwo
20.05.2013 Zmiana Koordynatora Projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa
W roku szkolnym 2011/2012 nasza szkoła przystąpiła do Projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa. Został opracowany program "Szkoła promująca bezpieczeństwo na lata 2011 - 2013".
Do głównych zadań w realizacji programu należą:
- zmiany infrastruktury szkoły,
- poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły,
- informowanie i edukowanie uczniów ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole i poza nią,
- prowadzenie warsztatów i działań edukacyjnych dla uczniów,
- edukacja uczniów pod kątem odpowiedzialności karnej nieletnich,
- podejmowanie działań przez nauczycieli w celu podniesienia bezpieczeństwa,
- informowanie i edukacja oraz angażowanie rodziców ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole.
Przed rozpoczęciem projektu przeprowadzono ankietę diagnozującą bezpieczeństwo na terenie szkoły.
Po wypełnieniu podstawowych zadań nasza szkoła otrzymała Certyfikat Szkoły Promującej Bezpieczeństwo.
W ramach projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa – Szkoła Promująca Bezpieczeństwo zespół w składzie:
1. asp. szt. Beata Frohlich – policyjny koordynator projektu ZPB
2. lic. Dariusz Furtak - szkolny koordynator projektu ZPB
3. mgr Małgorzata Koszyk - pedagog szkolny
dokonał analizy ankiet nt. bezpieczeństwa przeprowadzonych w miesiącu wrzesień/październik 2010, którymi objęci zostali uczniowie klas I – III gimnazjum, rodzice i nauczyciele. Określono priorytety podejmowanych działań, które w formie zaleceń do realizacji w latach 2011 – 2012 zostały opisane szczegółowo w pięciu obszarach niniejszego planu.
Od chwili przystąpienia przez placówkę do udziału w projekcie ZPB dotychczas wykonano:
· zdiagnozowano poczucie bezpieczeństwa wśród uczniów, rodziców i nauczycieli
· dokonano wyboru liderów uczniów do działań w ramach projektu ZPB
· przeprowadzono kampanię informacyjną o projekcie ZPB:
- w ramach godzin wychowawczych,
- na stronie internetowej,
- na gazetkach szkolnych,
- w trakcie spotkań z rodzicami,
· dokonano wspólnie z policyjnym koordynatorem wizji lokalnej miejsc najbardziej zagrożonych w szkole i okolicy.
· przeprowadzono w klasach II warsztaty integracyjne z psychologiem i pedagogiem z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Starym Sączu,
· w ramach integracji międzyklasowej w klasach I przeprowadzono zajęcia integracyjne oraz ustalono kontrakty klasowe, które jasno określają zasady postępowania w sposób aby nikogo nie krzywdzić,
· przeprowadzono półroczne zajęcia , odbywające się cyklicznie dla nauczycieli w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Starym Sączu. Temat zajęć: „ Jak radzić sobie z uczniem agresywnym i trudnym”,
· zaangażowano rodziców działania ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole.
Aż 76% uczniów stwierdziło, że w szkole czuje się bezpiecznie i nic nie trzeba w tej kwestii zmieniać.
Tylko 9 % badanych rodziców przyznaje, że ich dziecko było ofiarą przemocy. Była to przemoc fizyczna i psychiczna. natomiast w 85% stwierdzili, że w szkole jest bezpiecznie.
Według rodziców, na poprawę bezpieczeństwa w szkole mają wpływ:
• częste rozmowy z dziećmi,
• stosowanie w każdym przypadku konsekwencji i kar za zachowania agresywne,
• stworzenie atmosfery sprzyjającej wymianie poglądów między uczniami, między nauczycielami a uczniami, między rodzicami a uczniami, między rodzicami a nauczycielami,
• szerzenie informacji na temat bezpieczeństwa i konieczności jego przestrzegania,
Jeśli chodzi o nauczycieli, aż 95 % nauczycieli uważa, że w szkole jest bezpiecznie.
|