|
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego |
|
1. Sposoby bieżącego oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów są zgodne z:
- Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2017 poz. 1651),
· -Statutem Szkoły
2. Ocenianie ma na celu:
· poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w nauce
· pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju
· motywowanie ucznia do dalszej pracy
· dostarczanie nauczycielowi, rodzicom informacji o postępach, trudnościach, uzdolnieniach ucznia
· doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno –wychowawczej nauczyciela
3. Nauczyciel na pierwszej godzinie lekcyjnej zapoznaje uczniów ze sposobami bieżącego oceniania osiągnięć edukacyjnych i wymaganiami edukacyjnymi na poszczególne oceny oraz z warunkami i trybem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej.
4. Na lekcji edukacji dla bezpieczeństwa są oceniane:
Wiedza
Znajomość pojęć, zasad i zagadnień związanych z edukacją dla bezpieczeństwa. Uczeń przedstawia poznane wiadomości według własnego schematu rozumowania, potrafi je systematyzować. Zagadnienia wszystkie są przewidziane w programie nauczania zgodnie z podstawą programową.
Umiejętności
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych- umiejętność praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości według najczęściej występujących algorytmów zachowań. Stosowanie również wiadomości w sytuacjach nietypowych i problemowych / swobodne zastosowanie posiadanych umiejętności w rozwiązywaniu skomplikowanych trudności.
5. Osiągnięcia edukacyjne ucznia sprawdzane są w następujących formach:
· sprawdzian (praca klasowa) - (30 – 45 minut ) obejmuje materiał ze zrealizowanego działu, zapowiedziany i wpisany do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem. Przed każdym sprawdzianem nauczyciel podaje jego zakres programowy. Każdy sprawdzian poprzedza lekcja, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu. Termin oddania sprawdzonych prac nie może być dłuższy niż 14 dni od napisania pracy.
· kartkówka- przeprowadza się w formie pisemnej (do 15 minut) a jej celem jest sprawdzenie wiedzy dotyczącej maksymalnie trzech ostatnich lekcji lub trzech ostatnich tematów Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie kartkówki.
· odpowiedź ustna - ustna forma sprawdzenia wiedzy dotycząca maksymalnie trzech ostatnich lekcji lub trzech ostatnich tematów
· praca domowa - pisemną pracę domową uczeń wykonuje w zeszycie lub w formie zleconej przez nauczyciela. Przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność, poprawność i estetykę wykonania.
· praca ucznia na lekcji polega na ustnym prezentowaniu opracowanego zadania, wykazaniu się wiadomościami i umiejętnościami,
· ćwiczenia praktyczne ucznia realizowane w klasie - przedmiotem oceny jest umiejętność posługiwania się zdobytymi wiadomościami z pierwszej pomocy.
· zadania dodatkowe –uczeń ma prawo otrzymać pozytywny stopień za wykonaną przez siebie dodatkową pracę mającą związek z procesem dydaktycznym
· udział z sukcesem w konkursach związanych z Edukacją dla Bezp. - wykazanie się wiedzą i umiejętnościami
·
6. Dokumentowanie oceniania odbywa się poprzez: zapisy w dziennikach lekcyjnych, arkuszach ocen. Ocenianie ma charakter cyfrowy w skali 1 – 6. Oceny bieżące i klasyfikacyjne śródroczne i roczne w stopniach są następujące:
6 – stopień celujący
5 – stopień bardzo dobry
4 – stopień dobry
3 – stopień dostateczny
2 – stopień dopuszczający
1 – stopień niedostateczny
7. Ocena ucznia jest obiektywna, jawna, jasna i dokonywana systematycznie.
8. Uczeń ma prawo do bieżącej informacji dotyczącej jego postępów oraz wskazania kierunków poprawy.
9. Nauczyciel na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
10. Uczniowie oraz rodzice są na bieżąco informowani o postępach w nauce. Ustne informacje na temat wyników w nauce rodzice mogą pozyskiwać na zebraniach, dniach otwartych organizowanych wg harmonogramu szkolnego. Mają też wtedy wgląd do prac pisemnych dziecka.
11. Uczeń mający trudności w nauce może zgłosić się do nauczyciela z prośbą o dodatkową pomoc. Jej forma ustalana jest na bieżąco, wspólnie z uczniem. Mogą to być:
- dodatkowe konsultacje
- pomoc koleżeńska
- współpraca z rodzicami
- skierowanie ucznia do poradni pedagogiczno- psychologicznej
12. Uczeń ma prawo poprawić ocenę w terminie ustalonym przez nauczyciela.
13. W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie ma on obowiązek napisania go w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem, nie później jak dwa tygodnie.
14. Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki są przechowywane w szkole do końca danego roku szkolnego.
16. Wystawienie oceny śródrocznej i rocznej dokonuje się na podstawie ocen bieżących i nie jest ona średnią arytmetyczną uzyskanych przez ucznia ocen. Ocena śródroczna i roczna uwzględnia systematyczną pracę i postępy ucznia w nauce
17. Uczeń może otrzymać wyższą od przewidywanej roczną ocenę klasyfikacyjną, jeżeli: zgłosi nauczycielowi chęć poprawy tej oceny w okresie nie dłuższym niż tydzień od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej, zaliczy sprawdzian wiadomości i umiejętności w terminie ustalonym przez nauczyciela. Sprawdzian zawiera treści określone w podstawie programowej danego etapu edukacyjnego z uwzględnieniem poziomu wymagań na daną ocenę. Uczeń pisze sprawdzian tylko jeden raz na ocenę o stopień wyższą od przewidywanej.
Aneks:
W związku z wystąpieniem sytuacji nadzwyczajnych i kryzysowych, w których będzie konieczność realizacji zdalnego nauczania Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu dopuszcza możliwość oceniania w systemie Microsoft Teams, który został opracowany na potrzeby całej społeczności szkolnej. Zmianie nie ulegają kryteria oceniania.
Opracowanie: Agnieszka Obrzud