Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego
w Starym Sączu

(Gimnazjum do 2017r.)

• Czytamy po angielsku...
  • Miło spędzamy czas...
  • Uczymy się w ciekawy sposób...
  • Dbamy o zdrowie...
  • Czytamy książki...
  • Recytujemy po angielsku...
  • Świętujemy ważne dni...
  • Rodzice robią nam niespodzianki...
  • Zapraszamy ciekawych gości...
  • Świętujemy Europejski Dzień Języków...
  • Jesteśmy otwarci na inne kultury...
  • Z radością witamy wiosnę...
  • Dbamy o relacje...
  • Wygrywamy nagrody...
  • Tradycje są dla nas ważne...
  • Dbamy o przyrodę...
  • Rozwijamy zainteresowania...
  • Troszczymy się o naszych bliskich...
  • Podejmujemy wyzwania...
  • Troszczymy się o innych...
  • Świetnie się bawimy...
  • Okazji do świętowania jest dużo...
  • image slider
  • Zaskakujemy innych...
slider jquery by WOWSlider.com v9.0

Wycieczka do Bochni i Niepołomic

W dniach 15 – 16 listopada klasy 2c i 2b,  pod opieką wychowawców  Małgorzaty Maśko, Ewy Załubskiej  oraz Edyty Dutki i Dariusza Furtaka, pojechały na wycieczkę do  Niepołomic i Bochni.
O 10.30 dotarliśmy do Niepołomic, a konkretnie do Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego im. Kazimierza Kordylewskiego oraz Planetarium. Punktualnie o 11.00 rozpoczęła się prezentacja multimedialna a w niej opis popularnych obiektów na niebie, opis gwiazd, planet, meteorytów i mgławic. Prezentację swoimi wyjaśnieniami urozmaicał pracownik naukowy niepołomickiego obserwatorium. Uczniowie wykazywali szczególne zainteresowanie teorią zjawisk astronomicznych na temat Słońca i Układu Słonecznego, Galaktyki i Wszechświata (np. zaćmień, zakryć gwiazd, przejść planet na tle tarczy Słońca). Mieliśmy również możliwość potrzymania Meteorytu Żelaznego Morasko znalezionego w okolicach Poznania.

Następnie przeszliśmy do planetarium, gdzie, siedząc w wygodnych fotelach, podziwialiśmy zjawiska astronomiczne związane z wyglądem gwiaździstego nieba  w różnych szerokościach geograficznych, ruchem planet i Słońca, fazami Księżyca oraz ruchem obrotowym Ziemi. Uczniowie usłyszeli wiele ciekawych historii i mitów wykorzystywanych przy nazewnictwie kolejno odkrywanych gwiazd.

Po wyjściu z planetarium, w drodze do autokaru, uczniowie mieli okazję zobaczyć jeszcze jedno miejsce: Zamek Królewski w Niepołomicach – gotycki zamek królewski z połowy XIV wieku. Zamek nazywany „drugim Wawelem” wybudowany został na polecenie króla Kazimierza Wielkiego.

Zwiedzanie Bochni rozpoczęliśmy zjazdem głównym szybem i podróżą podziemną kolejką. Podziemne "metro" przemierza kilometrową trasę pomiędzy szybami Sutoris i Campi, 212 metrów pod ziemią i jest jedną z nielicznych tego typu atrakcji w Europie. Trasa wiedzie przez unikalne komory solne i stare wyrobiska. Przemierzając pieszo drogę powrotną, obejrzeliśmy między innymi komorę Rabsztyn, gdzie zrekonstruowano kierat obracany przez konie, kaplicę Św. Kingi z wykutymi w soli ołtarzami oraz stajnię Mysiur, poznaliśmy też legendę o Św. Kindze i soli. Za pomocą holograficznych i interaktywnych inscenizacji oraz przestrzennych słuchowisk pokazane zostały średniowieczne techniki wydobywcze, zwyczaje górnicze oraz inne aspekty z życia kopalni. W pamięci zwiedzających na długo pozostaną prezentacje obrazujące dawny system wentylacji, systemy transportowe, pracę wypalaczy metanu, jak również zalanie wodą podziemnych chodników.

Zwiedzanie kopalni ma charakter podróży w czasie, w którą również zabrani zostali uczniowie. W opowiadaniu o historii bocheńskiej kopalni przewodnikowi pomogli między innymi polscy królowie oraz żupnicy genueńscy. Uczniowie naszej szkoły mieli wrażenie, jakby normalna praca górników w kopalni toczyła się tuż obok nich.

Zwiedzanie zakończyliśmy w Komorze Ważyn, w której jest wyjątkowe powietrze pozbawione drobnoustrojów i alergenów. Największą atrakcją, dla niektórych uczestników wycieczki, był zjazd na zjeżdżalni.. Nie mogliśmy się nudzić. Chłopcy grali w piłkę nożną na boisku sportowym. Mieliśmy też do dyspozycji salę dyskotekową. Niestety, mimo wspaniałej zabawy, o godzinie 24:00 musieliśmy kłaść się do łóżek. Rano, następnego dnia, zmęczeni i niedospani, wyjechaliśmy szybem na powierzchnię. Tam podziękowaliśmy przewodnikom za oprowadzenie i ciekawe opowiadanie.

Następnie wsiedliśmy do autobusu, aby udać się w drogę powrotną

Pogoda nam dopisała. Wycieczka okazała się niezwykłą przygodą, interesującą lekcją oraz świetną zabawą.

Zapraszamy do galerii zdjęć (autor: Ewa Załubska)

Autor: Ewa Załubska
Odwiedzin :
 K O N T A K T     Admin. - Agnieszka Obrzud gimn@o2.pl                     ARCHIWUM WIADOMOŚCI
Prawa autorskie do materiałów, zdjęć zamieszczonych na stronie zastrzeżone.